• Copenhagen Piano Quartet

Musikforeningen Cæcilia

Musikforeningen Cæcilia vil fremme kendskabet til og glæden ved klassisk musik, herunder nyere musik.

Sankt Cæcilia

Sankt Cæcilia eller Sankt Cecilie, som hun også kaldes, er musikkens skytshelgen. Hun bliver mindet hver år på Sankt Cæcilia dag d. 22. november. Sankt Cæcilias forbindelse med musikken er noget usikker og skyldes måske, at nogen engang har læst forkert!

Sankt Cæcilia døde som martyr på Sicilien omkring år 176, og blev adskillige hundrede år senere begravet i kirken Santa Cecilia i Rom, hvor hendes relikvier stadig  findes. Men det er først omkring 1570, at man hører om de første musikopførelser til hendes pris. Siden har mange komponister skrevet musik til Sankt Cæcilia. Blandt de mest kendte værker er Purcells Ode for St. Cecilia´s Day fra 1692 og Brittens Hymn to St. Cecilia  fra 1942.